Test kompetencji wychowawczych

Drogi Rodzicu Przedszkolaka!

Zachęcamy Ciebie do wykonania krótkiego testu kompetencji wychowawczych, który pomoże Tobie dokonać refleksji nad metodami wychowawczymi i wprowadzić ewentualne zmiany, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój Twojego dziecka.

W każdym pytaniu wybierz odpowiedź, która najlepiej opisuje Twoje działanie w danej sytuacji. Klucz odpowiedzi i interpretację wyników znajdziesz na stronie www.lokomotywa.edu.pl/rodzina.

Znajdziesz tam wiele materiałów edukacyjnych dla rodziców i małżonków, a także informacje o Przedszkolu Lokomotywa w Sopocie. W razie pytań zadzwoń. Umówimy się z Tobą na spotkanie tutoringowe: 602 853 494, 606 610 102

Wydrukuj tę stronę i zaznacz odpowiedzi albo zapisz odpowiedzi na kartce.

 

Pytanie 1:
Wielokrotnie prosisz dziecko, by posprzątało zabawki, ale ono nie reaguje. Co robisz?
  • A. Mówię dziecku, że obejrzymy bajkę, kiedy zabawki będą posprzątane.
  • B. Sprzątam zabawki razem z dzieckiem, chwaląc je za dobrze wykonaną pracę.
  • C. Zabieram zabawki i nie rozmawiam z dzieckiem przez jakiś czas.

Pytanie 2:
Podczas zakupów dziecko prosi, abyś kupił/a mu reklamowaną zabawkę. Kiedy odmawiasz, zaczyna płakać i rzuca się na podłogę. Jak reagujesz?
  • A. Wyjaśniam, że teraz nie mogę kupić zabawki, ale innym razem na pewno to rozważymy.
  • B. Kupuję zabawkę, żeby zakończyć scenę.
  • C. Pochylam się do dziecka i spokojnie, ale stanowczo mówię, że nie kupię zabawki. Kiedy dziecko się uspokoi, przytulam je i ustalam, czy i kiedy będzie mogło dostać zabawkę.

Pytanie 3:
Twoje dziecko uderzyło się o stół podczas zabawy i zaczyna płakać. Co mówisz?
  • A. „Wiem, że to boli, naprawdę mocno się uderzyłeś.” Przytulam dziecko i pozwalam mu się wypłakać.
  • B. „Taki dzielny chłopiec, a płacze od małego uderzenia… Przecież nic się nie stało! No już, przestań płakać!”
  • C. „Zły stół! Uderzył mojego synka! Trzeba mu oddać.” i uderzam stół.

Pytanie 4:
Twoje dziecko wyrywa się i wybiega na ruchliwą ulicę. Jak reagujesz?
  • A. To jest wyjątkowa sytuacja zagrażająca życiu, więc daję mu klapsa, żeby zapamiętało, że tak nie wolno.
  • B. Przytrzymuję je za rękę i stanowczo mówię, że przed ulicą zawsze się zatrzymujemy. Pokazuję, co robimy przed wejściem na ulicę.
  • C. Przytulam je, mówię, że na szczęście nic mu się nie stało i idę dalej.

Pytanie 5:
Nauczyciel przedszkola informuje Cię, że Twoje dziecko ugryzło kolegę, który je zaczepiał. Jak reagujesz?
  • A. Przepraszam nauczyciela w imieniu dziecka, a na osobności mówię dziecku, że dobrze zrobiło, bo trzeba umieć się bronić.
  • B. Przy nauczycielu ostrzegam dziecko, że jeśli to się powtórzy, nie pojedzie na wakacje.
  • C. Na osobności wyjaśniam dziecku, że takie zachowanie jest niewłaściwe, i wspólnie zastanawiamy się, co może zrobić, kiedy kolega będzie go zaczepiał.

Pytanie 6:
Twoje dziecko zaczęło raczkować i dobrze mu to wychodzi. Nagle zaczyna wdrapywać się na schody. Jak reagujesz?
  • A. Krzyczę: „Nie wchodź, bo spadniesz!” i szybko przenoszę dziecko w bezpieczne miejsce z dala od schodów.
  • B. Pozwalam dziecku wspinać się wyżej, asekurując je.
  • C. Szybko zdejmuję dziecko ze schodów i zajmuję jego uwagę czymś innym.

Pytanie 7:
Twoje dziecko poukładało zabawki i powycierało kurze w swoim pokoju. Jak je chwalisz?
  • A. „Ale z ciebie grzeczny i mądry chłopczyk. Jeśli podlejesz kwiaty, w nagrodę możesz pooglądać telewizję / pograć w grę.”
  • B. „Bardzo się cieszę, że mi pomagasz. Dziękuję za poukładanie zabawek i wytarcie kurzu z półek.”
  • C. „No widzisz, jak chcesz, to potrafisz. A nie mówiłam, że to zajmie chwilkę?”

Pytanie 8:
Podczas spaceru dziecko zadaje Ci różne pytania. Jesteś zmęczony/a jego dociekliwością. Jak reagujesz?
  • A. Na początku odpowiadam, a potem przestaję reagować, licząc, że dziecko zajmie się czymś innym.
  • B. Jestem zdenerwowany/a i mówię dziecku, żeby przestało zadawać pytania.
  • C. Staram się cierpliwie odpowiadać, a gdy jestem zbyt zmęczony/a, mówię dziecku, że już nie mogę odpowiadać, i ustalamy, na ile pytań mogę jeszcze odpowiedzieć.

Pytanie 9:
Twoje dziecko przyniosło z przedszkola zabawkę, którą bardzo chciało mieć. Jak reagujesz?
  • A. Pozwalam dziecku zatrzymać zabawkę, bo w przedszkolu pewnie i tak nikt nie zauważy.
  • B. Towarzyszę dziecku, gdy oddaje zabawkę do przedszkola i przeprasza za swoje zachowanie.
  • C. Odnoszę zabawkę sam/a i przepraszam za zachowanie dziecka.

Pytanie 10:
Twoje dziecko zadaje Ci pytanie, na które nie znasz odpowiedzi. Jak reagujesz?
  • A. Proszę, żeby zapytało drugiego rodzica.
  • B. Odpowiadam cokolwiek i wracam do swoich zajęć.
  • C. Mówię, że nie znam odpowiedzi i proponuję, żebyśmy poszukali jej razem.

 

Punkty i interpretacja wyników:

 

PYTANIE

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

A

3

2

4

1

2

2

2

2

1

2

B

4

1

2

4

1

4

4

1

4

1

C

1

4

1

2

4

3

3

4

3

4

 

Oblicz swoją punktację:
Dodaj punkty za odpowiedzi w pytaniach 1-10. Maksymalna możliwa liczba punktów wynosi 40.

  • 31-40 punktów: Świetnie wspierasz swoje dziecko w rozwoju charakteru. Twoje metody wychowawcze są zgodne z najlepszymi praktykami. Kontynuuj swoje działania, dbając o regularność i konsekwencję w wspieraniu dziecka.
  • 21-30 punktów: Twoje podejście jest dobre, ale warto wprowadzić więcej systematyczności i konsekwencji w wychowaniu. Rozważ bardziej regularne angażowanie dziecka w aktywności rozwijające jego charakter.
  • 11-20 punktów: Wskazane jest zwiększenie zaangażowania w kształtowanie charakteru dziecka. Skup się na regularnym wsparciu i rozmowach. Postaraj się bardziej angażować w życie dziecka, wykorzystując codzienne sytuacje do kształtowania jego charakteru
  • 0-10 punktów: Potrzebujesz bardziej aktywnie wspierać dziecko w rozwoju charakteru. Zastanów się nad wprowadzeniem nowych strategii wychowawczych. Staraj się uczyć je odpowiednich reakcji i zachowań.
Lokomotywa - Przedszkole i szkoła
Test kompetencji wychowawczych