Drogi Rodzicu Przedszkolaka!
Zachęcamy Ciebie do wykonania krótkiego testu kompetencji wychowawczych, który pomoże Tobie dokonać refleksji nad metodami wychowawczymi i wprowadzić ewentualne zmiany, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój Twojego dziecka.
W każdym pytaniu wybierz odpowiedź, która najlepiej opisuje Twoje działanie w danej sytuacji. Klucz odpowiedzi i interpretację wyników znajdziesz na stronie www.lokomotywa.edu.pl/rodzina.
Znajdziesz tam wiele materiałów edukacyjnych dla rodziców i małżonków, a także informacje o Przedszkolu Lokomotywa w Sopocie. W razie pytań zadzwoń. Umówimy się z Tobą na spotkanie tutoringowe: 602 853 494, 606 610 102
Wydrukuj tę stronę i zaznacz odpowiedzi albo zapisz odpowiedzi na kartce.
Pytanie 1:
Wielokrotnie prosisz dziecko, by posprzątało zabawki, ale ono nie reaguje. Co robisz?
- A. Mówię dziecku, że obejrzymy bajkę, kiedy zabawki będą posprzątane.
- B. Sprzątam zabawki razem z dzieckiem, chwaląc je za dobrze wykonaną pracę.
- C. Zabieram zabawki i nie rozmawiam z dzieckiem przez jakiś czas.
Pytanie 2:
Podczas zakupów dziecko prosi, abyś kupił/a mu reklamowaną zabawkę. Kiedy odmawiasz, zaczyna płakać i rzuca się na podłogę. Jak reagujesz?
- A. Wyjaśniam, że teraz nie mogę kupić zabawki, ale innym razem na pewno to rozważymy.
- B. Kupuję zabawkę, żeby zakończyć scenę.
- C. Pochylam się do dziecka i spokojnie, ale stanowczo mówię, że nie kupię zabawki. Kiedy dziecko się uspokoi, przytulam je i ustalam, czy i kiedy będzie mogło dostać zabawkę.
Pytanie 3:
Twoje dziecko uderzyło się o stół podczas zabawy i zaczyna płakać. Co mówisz?
- A. „Wiem, że to boli, naprawdę mocno się uderzyłeś.” Przytulam dziecko i pozwalam mu się wypłakać.
- B. „Taki dzielny chłopiec, a płacze od małego uderzenia… Przecież nic się nie stało! No już, przestań płakać!”
- C. „Zły stół! Uderzył mojego synka! Trzeba mu oddać.” i uderzam stół.
Pytanie 4:
Twoje dziecko wyrywa się i wybiega na ruchliwą ulicę. Jak reagujesz?
- A. To jest wyjątkowa sytuacja zagrażająca życiu, więc daję mu klapsa, żeby zapamiętało, że tak nie wolno.
- B. Przytrzymuję je za rękę i stanowczo mówię, że przed ulicą zawsze się zatrzymujemy. Pokazuję, co robimy przed wejściem na ulicę.
- C. Przytulam je, mówię, że na szczęście nic mu się nie stało i idę dalej.
Pytanie 5:
Nauczyciel przedszkola informuje Cię, że Twoje dziecko ugryzło kolegę, który je zaczepiał. Jak reagujesz?
- A. Przepraszam nauczyciela w imieniu dziecka, a na osobności mówię dziecku, że dobrze zrobiło, bo trzeba umieć się bronić.
- B. Przy nauczycielu ostrzegam dziecko, że jeśli to się powtórzy, nie pojedzie na wakacje.
- C. Na osobności wyjaśniam dziecku, że takie zachowanie jest niewłaściwe, i wspólnie zastanawiamy się, co może zrobić, kiedy kolega będzie go zaczepiał.
Pytanie 6:
Twoje dziecko zaczęło raczkować i dobrze mu to wychodzi. Nagle zaczyna wdrapywać się na schody. Jak reagujesz?
- A. Krzyczę: „Nie wchodź, bo spadniesz!” i szybko przenoszę dziecko w bezpieczne miejsce z dala od schodów.
- B. Pozwalam dziecku wspinać się wyżej, asekurując je.
- C. Szybko zdejmuję dziecko ze schodów i zajmuję jego uwagę czymś innym.
Pytanie 7:
Twoje dziecko poukładało zabawki i powycierało kurze w swoim pokoju. Jak je chwalisz?
- A. „Ale z ciebie grzeczny i mądry chłopczyk. Jeśli podlejesz kwiaty, w nagrodę możesz pooglądać telewizję / pograć w grę.”
- B. „Bardzo się cieszę, że mi pomagasz. Dziękuję za poukładanie zabawek i wytarcie kurzu z półek.”
- C. „No widzisz, jak chcesz, to potrafisz. A nie mówiłam, że to zajmie chwilkę?”
Pytanie 8:
Podczas spaceru dziecko zadaje Ci różne pytania. Jesteś zmęczony/a jego dociekliwością. Jak reagujesz?
- A. Na początku odpowiadam, a potem przestaję reagować, licząc, że dziecko zajmie się czymś innym.
- B. Jestem zdenerwowany/a i mówię dziecku, żeby przestało zadawać pytania.
- C. Staram się cierpliwie odpowiadać, a gdy jestem zbyt zmęczony/a, mówię dziecku, że już nie mogę odpowiadać, i ustalamy, na ile pytań mogę jeszcze odpowiedzieć.
Pytanie 9:
Twoje dziecko przyniosło z przedszkola zabawkę, którą bardzo chciało mieć. Jak reagujesz?
- A. Pozwalam dziecku zatrzymać zabawkę, bo w przedszkolu pewnie i tak nikt nie zauważy.
- B. Towarzyszę dziecku, gdy oddaje zabawkę do przedszkola i przeprasza za swoje zachowanie.
- C. Odnoszę zabawkę sam/a i przepraszam za zachowanie dziecka.
Pytanie 10:
Twoje dziecko zadaje Ci pytanie, na które nie znasz odpowiedzi. Jak reagujesz?
- A. Proszę, żeby zapytało drugiego rodzica.
- B. Odpowiadam cokolwiek i wracam do swoich zajęć.
- C. Mówię, że nie znam odpowiedzi i proponuję, żebyśmy poszukali jej razem.
Punkty i interpretacja wyników:
PYTANIE | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
A | 3 | 2 | 4 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 |
B | 4 | 1 | 2 | 4 | 1 | 4 | 4 | 1 | 4 | 1 |
C | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 |
Oblicz swoją punktację:
Dodaj punkty za odpowiedzi w pytaniach 1-10. Maksymalna możliwa liczba punktów wynosi 40.
- 31-40 punktów: Świetnie wspierasz swoje dziecko w rozwoju charakteru. Twoje metody wychowawcze są zgodne z najlepszymi praktykami. Kontynuuj swoje działania, dbając o regularność i konsekwencję w wspieraniu dziecka.
- 21-30 punktów: Twoje podejście jest dobre, ale warto wprowadzić więcej systematyczności i konsekwencji w wychowaniu. Rozważ bardziej regularne angażowanie dziecka w aktywności rozwijające jego charakter.
- 11-20 punktów: Wskazane jest zwiększenie zaangażowania w kształtowanie charakteru dziecka. Skup się na regularnym wsparciu i rozmowach. Postaraj się bardziej angażować w życie dziecka, wykorzystując codzienne sytuacje do kształtowania jego charakteru
- 0-10 punktów: Potrzebujesz bardziej aktywnie wspierać dziecko w rozwoju charakteru. Zastanów się nad wprowadzeniem nowych strategii wychowawczych. Staraj się uczyć je odpowiednich reakcji i zachowań.