Rozpoczynamy drugi tydzień pracy i nauki z domu oraz wiemy, że przed nami jeszcze kilka takich tygodni. Równowaga miedzy życiem domowym, a pracą jest bardzo istotna dla naszego komfortu i zdrowia psychicznego. Dbałość o odpowiedni balans między pracą a domem, czy nauką a domem jest czynnikiem chroniącym m. in. przed wypaleniem zawodowym. Trudno jednak mówić o higienie pracy, kiedy całe życie (szkoła i praca) musza przenieść się do warunków domowych. Nagle trzeba pogodzić codzienne obowiązki z pracy z życiem w domu. Taka sytuacja może być niezwykle frustrująca, zawłaszcza jeśli do tego wszystkiego dochodzą problemy edukacyjne dzieci. Jak to wszystko ze sobą pogodzić i nie zwariować? Dzisiaj mam dla Państwa kilka wskazówek jak pomóc dzieciom w czasie tej edukacji domowej.
- Miejsce pracy: przed przystąpieniem do zadań należy przygotować sobie odpowiednie miejsce do pracy. Szczególnie należy zadbać o to, żeby nic niepotrzebnego nie leżało na biurku, np.: jakaś zabawka czy klocek mogą spowodować, że dziecko zamiast pracować zacznie bawić się zabawką. Wystarczy piórnik i zeszyt lub przybory wymagane i opisane w rozpisce zadaniowej.
- Czas pracy: Pracę w domu należy rozsądnie podzielić na czas pracy i przerwy. Starsze dzieci mają rozpiskę zadań na cały tydzień. Po każdym zadaniu z danego dnia można założyć, że jest czas na przerwę, ale UWAGA: czas przerwy też należy wyznaczyć, np. :15 min. Młodszym dzieciom można wyznaczyć ile konkretnie zadań mają wykonać, aby mogły zrobić sobie przerwę.
- Dystraktory- to znaczy rozpraszacze, mogą znacząco wpłynąć na tempo i jakość zadań. Jednym z najbardziej popularnych jest telefon. Jeśli dzieci pracują razem nad zadaniem, korzystając z komputera i telefonu wszystko jest w porządku- relacje są przecież bardzo ważne 🙂 Kiedy jednak tworzą wypracowanie albo liczą coś z matematyki czy fizyki telefon staje się dystraktorem. Ciągle przychodzą powiadomienia, nowe wiadomości i dzieci za każdym razem sięgając po telefon rozpraszają się. Teoretycznie kształcą się w taki sposób w wielozadaniowości, ale w praktyce wykonują zadania mniej dokładnie i bardziej powierzchownie. Dlatego, kiedy pracują samodzielnie nad danym zadaniem, dobrze jeśli zupełnie odłożą telefon na ten czas, a powiadomienia sprawdzą w czasie przerwy.
- Rytm dnia- przewidywalność i rutynowość daje poczucie bezpieczeństwa zarówno dzieciom jak i dorosłym. Dlatego mimo zmienionych warunków warto trzymać się określonego planu pracy: wstawać rano, jeść śniadanie i przystępować do pracy (w przypadku dzieci lekcji). Jeśli w życiu rodzinnym obecne były ćwiczenia również można zaplanować wspólny trening z dziećmi lub po prostu razem pójść na spacer w odludnym miejscu. Takie dotlenienie i zastrzyk pozytywnej energii z pewnością zredukuje częściowo napięcie i być może poprawi relacje między domownikami 🙂
Wskazówki te są dość uniwersalne i znajdą zastosowanie także w planowaniu pracy w domu przez osobę dorosłą.