Program edukacyjny

KLASY I-III ZAJĘCIA ZINTEGROWANE
Zajęcia w Lokomotywie rozpoczynają się modlitwą poranną. Zgodnie z wymogami I etapu edukacyjnego, w klasach I-III realizowane jest kształcenie zintegrowane, tzn. nie ma podziału na przedmioty. Są to zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno- wychowawczym.
Zajęcia zintegrowane rozpoczynają się „Porankiem z wychowawcą”. Jest to czas motywacji, zachęty i pozytywnego wzmocnienia na cały dzień nauki i zabawy. To również czas na przypomnienie zasad i zadań wychowawczych dla uczniów. Nauczyciel rozmawia z dziećmi o ich przeżyciach i emocjach (tych trudnych i tych przyjemnych) i pomaga spojrzeć na sytuację z nowej perspektywy – z optymizmem i radością – na dobry dzień. Codziennie przez kilka godzin nauczyciel wprowadza dzieci w świat liter (czytanie, pisanie), słów (mówienie, słuchanie), liczb (liczenie), dźwięków (śpiewanie, granie), barw i wyobraźni (zajęcia plastyczne i techniczne), technologii multimedialnej (zajęcia informatyczne) i ruchu (zajęcia sportowe). Praca zorganizowana jest w blokach tematycznych. Znajdują się w nich treści wszystkich sfer edukacji: polonistycznej, matematycznej, środowiskowej, technicznej, muzycznej i fizycznej. Treści z poszczególnych dziedzin nauczania są skorelowane ze sobą, aby uczeń lepiej zrozumiał wszelkie zagadnienia, pojął sens i przydatność wiedzy w życiu. Czas poświęcony na realizację wymienionych sfer edukacji jest płynny, decyduje o nim nauczyciel.
Nauczanie zintegrowane PLUS
- NAUCZANIE DWUJĘZYCZNE (angielski) metodą CLIL (content and language integrated learning)
- Język angielski – 4 godziny tygodniowo (podział na grupy, 1 h konwersacje)
- Język hiszpański – 2 godziny tygodniowo
- Język kaszubski – dla chętnych
- Szachy – raz w tygodniu
- Informatyka – raz w tygodniu
- Zajęcia sportowe – 4 godziny tygodniowo, w tym BASEN
- MATEMATYKA W DZIAŁANIU – raz w tygodniu
- TOC – raz w tygodniu
MATEMATYKA W DZIAŁANIU – zajęcia te mają na celu rozwijanie myślenia matematycznego i rozbudzanie matematycznej ciekawości poprzez praktyczne zastosowanie tego przedmiotu (np. matematyka w kuchni, w obserwacjach przyrody), zadania i gry logiczne, twórcze rozwiązywanie problemów, matematyka w terenie, zadania do testów typu kangur matematyczny itp. Uczniowie biorą udział w konkursach, olimpiadach a dla potrzebujących dodatkowego wsparcia proponujemy dogrywki i zajęcia wyrównawcze.
TOC – zajęcia mają na celu uczenie dzieci samodzielnego
myślenia za pomocą prostych narzędzi myślowych (chmurki, logicznej
gałązki i drzewka ambitnego celu). Dzieci uczą się myślenia krytycznego i
lepszego rozumienia otaczającej rzeczywistości. Narzędzia uczą również
rozwiązywania konfliktów, dzięki temu dzieci rozwijają inteligencję
emocjonalną, uczą się lepszego komunikowania z otoczeniem. Drzewko
ambitnego celu przygotowuje dzieci do określania swoich celów,
przewidywania trudności oraz planowania sposobów uporania się z nimi.
Program będzie głównie realizowany w oparciu o Kuferek Tajemnic, który
został opracowany ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb najmłodszych
uczniów
ZAJĘCIA DODATKOWE – nieodpłatne : 13.50 – 15.45 (do wyboru), w tym m.in.:
ODYSEJA UMYSŁU – celem zajęć jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Dzieci uczą się kreatywnego i krytycznego myślenia, poprzez aktywne angażowanie się w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które można rozwiązać na wiele sposobów. Uczą się: myśleć – samodzielnie i nieszablonowo, tworzyć – rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem.
SZACHY, MATEMATYCZNE ASY,CODE+: zajęcia z kodowania, EKSPERYMENTY, KÓŁKO PODRÓŻNICZE, SZKOLNE KOŁO SPORTOWE (SKS)
KLASY IV-VI
Klasy IV-VI – realizują 7-godzinny program zajęć obowiązkowych + zajęcia dodatkowe.
EDUKACJA LINGWISTYCZNA - PROGRAM ROZSZERZONY
ROZSZERZONY PROGRAM ZAJĘĆ JĘZYKOWYCH (w bloku zajęć obowiązkowych).
Nauczanie języków obcych na wysokim poziomie jest jednym z założeń programowych naszej szkoły. Dzieci uczą się dwóch języków: angielskiego i hiszpańskiego. Znajomość języka angielskiego jest standardem, który poza tym, że jest koniecznością, przestaje być jedynym atutem w poszukiwaniu atrakcyjnej pracy. Staje się nim natomiast znajomość języka hiszpańskiego, który jest drugim językiem pod względem użyteczności w komunikacji międzynarodowej. Posługuje się nim ok. 500 mln ludzi na kilku kontynentach. Język hiszpański jest językiem urzędowym w 21 krajach, jest również oficjalnym językiem ONZ, UNESCO, Unii Europejskiej oraz Unii Afrykańskiej. Znajomość języka hiszpańskiego daje ponadto w przyszłości możliwość podjęcia nauki na wielu uniwersytetach w Hiszpanii w ramach programów unijnych /SOCRATES/.
Pierwszy język angielski
Nauka języka angielskiego realizowana jest w wymiarze 4 zajęć w tygodniu, w tym 1 godzina konwersacji (bez dodatkowych opłat). Zajęcia dostosowane są do poziomu wiedzy i umiejętności dzieci. Podczas nauki w szerokim stopniu wykorzystujemy materiały multimedialne – wizualne, dźwiękowe, interaktywne. Nauczanie języka angielskiego odbywa się w oparciu o standardy edukacyjne wypracowane przez Lokomotywę. Uczniowie śpiewają w programie karaoke, wystawiają przedstawienia teatralne, biorą udział w licznych konkursach i olimpiadach, recytują wybrane teksty. W klasach powyżej 15 osób języka angielskiego naucza dwóch nauczycieli.
Drugi język hiszpański
Języka hiszpańskiego nauczamy od klasy I w wymiarze 2 zajęć w tygodniu (bez dodatkowych opłat). Podczas nauki, podobnie jak w przypadku języka angielskiego, w szerokim stopniu wykorzystujemy materiały multimedialne – wizualne, dźwiękowe, interaktywne. Program nauczania jest także wzbogacony o liczne projekty, m.in. artystyczne.
[toggle header="MATEMATYKA W DZIAŁANIU (w bloku zajęć obowiązkowych)"] Kompetencje logicznego myślenia są dziś niezwykle pożądane. Zajęcia odbywają się przez 45 min. 1 x w tygodniu.
TOC - MYŚLENIE KRYTYCZNE (w bloku zajęć obowiązkowych)
ZAJĘCIA INFORMATYCZNE (w bloku zajęć obowiązkowych)
[toggle header="PROGRAM ZAJĘĆ SPORTOWYCH (w bloku zajęć obowiązkowych)"]Uprawianie sportu w dowolnej dyscyplinie zaczyna się od zabaw ogólnorozwojowych. Dzięki nim kształtowana jest sprawność całego ciała, zmysł równowagi, koordynacja ruchów, plastyczność i precyzja. Z ruchu i współzawodnictwa można czerpać radość i satysfakcję. Sport uczy wytrwałości i systematyczności w dążeniu do celu, kształtuje poczucie współodpowiedzialności, uczy pokory w chwilach sukcesu i optymizmu w znoszeniu porażki. Blok zajęć sportowych obejmuje 4 zajęcia tygodniowo, w tym: 3 x ćwiczenia ogólnorozwojowe na sali gimnastycznej, 1 x basen – płatny. Ponadto przewidziana jest przerwa rekreacyjna na świeżym powietrzu.
SPORTOWA LOKOMOTYWA (w bloku zajęć obowiązkowych)
RELIGIA (w bloku zajęć obowiązkowych)
ZAJĘCIA DODATKOWE (13.50 – 15.45)[/toggle]
KLASY VII-VIII
Klasy VII-VIII – realizują program zajęć obowiązkowych + obowiązkowy program rozszerzony + zajęcia dodatkowe.
EDUKACJA LINGWISTYCZNA I MATEMATYCZNA - PROGRAM ROZSZERZONY
ROZSZERZONY PROGRAM ZAJĘĆ JĘZYKOWYCH (w bloku zajęć obowiązkowych).
Nauczanie języków obcych na wysokim poziomie jest jednym z założeń programowych naszej szkoły. Dzieci uczą się dwóch języków: angielskiego i hiszpańskiego. Znajomość języka angielskiego jest standardem, który poza tym, że jest koniecznością, przestaje być jedynym atutem w poszukiwaniu atrakcyjnej pracy. Staje się nim natomiast znajomość języka hiszpańskiego, który jest drugim językiem pod względem użyteczności w komunikacji międzynarodowej. Posługuje się nim ok. 500 mln ludzi na kilku kontynentach. Język hiszpański jest językiem urzędowym w 21 krajach, jest również oficjalnym językiem ONZ, UNESCO, Unii Europejskiej oraz Unii Afrykańskiej. Znajomość języka hiszpańskiego daje ponadto w przyszłości możliwość podjęcia nauki na wielu uniwersytetach w Hiszpanii w ramach programów unijnych /SOCRATES/.
Pierwszy język angielski
Nauka języka angielskiego realizowana jest w wymiarze 5 zajęć w tygodniu,w tym 1 godzina konwersacji (bez dodatkowych opłat). Wszystkie grupy języka angielskiego realizują rozszerzony program językowy, przy czym jedna grupa w każdej klasie będzie to grupa przygotowująca do egzaminu Cambridge English. Zajęcia dostosowane są do poziomu wiedzy i umiejętności uczniów. Podczas nauki w szerokim stopniu wykorzystujemy materiały multimedialne – wizualne, dźwiękowe, interaktywne. Nauczanie języka angielskiego odbywa się w oparciu o standardy edukacyjne wypracowane przez Lokomotywę. Uczniowie śpiewają w programie karaoke, wystawiają przedstawienia teatralne, biorą udział w licznych konkursach i olimpiadach, recytują wybrane teksty. W klasach powyżej 15 osób języka angielskiego naucza dwóch nauczycieli.
Drugi język hiszpański
Języka hiszpańskiego nauczamy od klasy I w wymiarze 2 zajęć w tygodniu (bez dodatkowych opłat). Podczas nauki, podobnie jak w przypadku języka angielskiego, w szerokim stopniu wykorzystujemy materiały multimedialne – wizualne, dźwiękowe, interaktywne. Program nauczania jest także wzbogacony o liczne projekty, m.in. artystyczne.
[toggle header=”PROGRAM ZAJĘĆ ROZSZERZONYCH – MATEMATYKA I JĘZYK POLSKI (w bloku zajęć obowiązkowych)By optymalnie wykorzystać czas spędzony w szkole uczniowie mają dodatkowe godziny z języka polskiego i matematyki celem bardzo dobrego przygotowania ich do egzaminu kończącego edukację podstawową .